Välkommen till John Bauers värld.....

Idag jobbade Crille endast förmiddagen sen var han träningsledig och jobbfri. En minisemester för att vara i vårt liv :)

Hela familjen åt lunch tillsammans på stan. Siri önskade pasta. Så fick det bli.... mätta barn är oftast glada barn.

Efter lunchen hade vi bestämt oss att gå till Jönköping länsmuseum för att besöka John Bauers sagovärld. Jag tänkte att det kunde passa prinsesstokiga småtjejer. Lova, Becca och Saga följde med. Besöket kostade 40 kronor för vuxen och var gratis för barn upp till 18 år.

Det första vi möts av var en garderob full av prinsess, älv, prins och trollutstyrslar. Olika storlekar, allt från Ellies size till vuxen. "Åh, jag vill prova!" utbrister tjejerna. "Kan jag sätta mej och läsa tidningen" pustar Mr Persson.



Även den minsta lilla prinsessan tyckte det var roligt




Siri provade ett par stycken klänningar innan vi gick vidare.....




.....och upptäckte en sagovärld där barnen fick leka fritt eller.....




....läsa sagor och spela teater på scenen


Vi hade turen att vara ensamma en lång stund innan fler turister droppade in. Mammorna klädde också ut sig. (Vi var dock inte lika bedårande som de små.) Crille mumlar "Jag undrar vem som tycker det är roligast...." när han vägrar klä på sig trollkostymen.



"prinsessor äter alltid prinsesstårta till frukost"




Prinsessan på ärten


När alla var nöjda svalkade vi oss med saft, frukt och kex innan kompisarna gick hem. Familjen Persson/Karlsson testade den nya omtalade lekparken vid Kålgården. Mjukt underlag i hela parken, en nedsänkt studsmatta, klätterställningar som jag aldrig sett dess like. Många nymodigheter men bra, lättöverskådligt och kul saker som tjejerna gillade.

Crille råkade som vanligt bli linslus. Haha, han försökte t.om gömma sig men en reporter från JP intervjuade honom sen även mej och Siri. Han fotade mängder av bilder på skruttungen så nu hoppas vi på ännu en förstasida :)



Ellie gillade den fina runda sandlådan


En härlig dag närmar sig sitt slut. Jag ska lägga mej tidigt då gårdagens nattsömn blev störd av en pigg liten trollunge som vägrade sova.

Kram


Postat av: Linda

Vad roligt ni er ut att ha haft, att gå på museum är verkligen inget vi gör speciellt ofta, tänker jag efter har vi nog aldrig gjort det hihi

Men det ska vi nog försöka ändra på. I ästersund har dem Jamtli, det är som ett stort museum i gammal miljö, kåtor, stugor, djur och grejor, kommer ihåg jag tyckte det var jättemysigt att vara där då jag var barn, hoppas våra barn tycker det samma.

Hoppas ni har en lugn kväll, Kram

2010-06-30 @ 20:53:46
URL: http://uppochnervandahuset.se
Postat av: Camilla

Vilken dag!

OM ni kommer på förstasidan måste du visa oss.

Gud så kul!

Hoppas att du får sova i natt nu.

Sov gott.

Kram!

2010-06-30 @ 21:18:20
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: rebecca

Åh vilken rolig dag!

Mina tjejer hade älskat det museet, även jag.

Vad roligt att de även fick testa kläderna och leka där.

Hoppas att du får en god natts sömn.



Kramar Rebecca

2010-06-30 @ 21:36:12
URL: http://www.cheeky.nu
Postat av: Frida-FantastiskaMamman

Vad mysigt ni verkar att ha haft det, mina tjejer hade gärna följt med ;)

Kramisar<3

2010-06-30 @ 22:20:02
URL: http://fantastiskamamman.blogg.se/
Postat av: Johanna

Va kul att få klä ut sig sådär i sagornas förtrollade värld :)

Kram

2010-07-01 @ 07:25:41
URL: http://skuggis.wordpress.com
Postat av: Maria

Vilken underbart rolig dag!!

Det där hade min tjej gillat:-)



Kram Kram

2010-07-01 @ 13:04:44
URL: http://sagafia.se
Postat av: cecce

Vilken underbar dag ni haft!!

Vad rolig utställning. Nästan så jag blir sugen att åka dit. Hur länge pågår den?? Fast det är kanske lite långt...Vi får se.



Verkar va en kul lekplats också...:-)



Klart ni kommer på förstasidan:-)



Kramar

2010-07-01 @ 23:35:53
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: