Trevlig middag mitt i veckan...

Igårkväll fick vi besök av Crilles "fotbollspolare" med familj. Vi har länge pratat om att ses men det har varit svårt att få till mellan träningar, sjukdomar och annat. I deras lilla familj ingår mamma Lizette, pappa Johan och sötnosen Felicia 2,5 år.

Barnen har inte lekt tillsammans tidigare men det märktes inte det minsta. Tjejerna fann varandra. Siri försökte bossa lite med Felica men det kom hon snart på att den fröken hade en helt egen vilja. Ellie hängde på så gott det gick.

Jag lagade middag efter recept och råvaror från Linas Matkasse. Kvällen till ära serverades det Prosciuttolindad kycklingfilé med balsamicosky på tagliatelle och rucculabädd. Vi brukar göra en annan variant med grädde i såsen men det här var minst lika gott och kändes något sundare och fräschare. Jag tänkte jag skulle dela med mej av receptet även att jag inte har någon bild av maten.... Får skylla på att vi var hungriga och att besökarna inte vet att jag har en blogg.... känns ibland något pinsamt att dra fram kameran och fota maten. Fast jag borde gjort det för det såg grymt snyggt ut på mitt svarta Mateusfat.

Recept för 4 pers

Palsternacka
Rosmarin
Ruccula
Rödlök
Vitlök
Zucchini
Kycklingfile´
Prosciutto
Tagliatelle
Salt & svartpeppar
Olja
Balsamvinäger

1. Sätt ugnen på 200 grader

2. Finhacka ca ½ kruka färsk rosmarin och fördela på 600 gram kycklingfile´. Linda in varje file´i Prosciutto och lägg dem i en ugnssäker form.

3. Skala 6-10 vitlöksklyftor. Skala och klyfta 1 rödlök  och skiva 1 zucchini i centermetertjocka skivor. Skala eller skrubba 2palsternackor och skär dem i ganska tunna , långa klyftor. Lägg alltihop runt kycklingen.

4.  Rör samman 3½ msk olivolja, 3½ msk balsamvinäger, ½ tsk salt och 1 krm svartpeppar. Häll det över kycklingen.

5. Tillaga i ugnen ca 30 minuter.

6. Koka tagliatelle och skölj 70 gram ruccula

7. Servera kycklingen och de ugnsbakade grönsakerna på en bädd av tagliatelle och ruccula. Droppa balsamicoskyn över.


Mmmm, fantastiskt gott!!! 


Postat av: Carolina

Gud så gott det låter, måste helt klart provas - tack för att du delade med dig! kram

2010-03-04 @ 15:05:52
URL: http://carolina1979.se
Postat av: Johanna

Åh, så trevligt med besök & middag!

Haha, känner igen det där att man inte vill fota en massa. Det e inte alla hos mig heller som vet att jag har en blogg. Lite hemligheter vill man ju ha ^^

2010-03-06 @ 15:11:05
URL: http://skuggis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: