Baka baka liten kaka...


Crille
kom hem efter en kortis på jobbet lagom till att äta lunch med mej. Vi värmde rester så spännande var den lunchen... Siri ska hämtas på förskolan vid halv 2. Jag gick dit själv då Ellie redan somnat för eftermiddagen och Crille ändå var hemma. Det småregnade och var ganska kallt så jag hade absolut ingen lust att vara ute. Därför började jag fundera på vad vi skulle hitta på inne resten av dagen???

Till en början var Mr Persson hemma och kunde "underhålla" tjejerna under tiden jag snabbstädade. När han gick iväg för samling inför kvällens match frågade jag Siri om vi skulle baka något. Skruttungen blev eld och lågor, det var verkligen uppskattat från hennes sida. Är nog första gången vi gör det tillsammans. jag bad henne titta i Sju sortes kakor för att se vad vi skulle baka. Hon valde en enkel sockerkaka. (Tur för mej, allt fanns hemma)





Sötaste lilla sockerbagerskan i stan






Lite provsmakning så smeten är okej...






Voila, sockerkakan är färdig.


Busenkel sockerkaka

50-75 gr margarin
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
(lite pressad lime)
1 dl mjölk eller vatten


Sätt ugnen på 175. Smällt matfettet,låt svalna Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl,bakpulver,vaniljsocker. Rör ner blandningen i äggsmeten. Tillsätt matfettet och vätskan. Rör om tills smeten är jämn o slät. Smöra och bröa en form. Häll i smeten. Grädda i nedre delen av ugnen 40-50 min.


Imorgon kommer Mankan på middag, då ska Siri få bjuda på sin kaka till kaffet.

Kram


Postat av: Elin - Ett hus till oss

Så mysigt att ha en bakdag. Va fin kakan blev! :) ha en mysig kväll, Kram!

2009-09-07 @ 20:45:17
URL: http://etthustilloss.blogg.se/
Postat av: Utlandsmamman

Vad kul. Det ser så mysigt ut att baka med barnen.

Vi är inte direkt några bagare här hemma, men till jul blir det ju pepparkakor om inte annat haha.

2009-09-07 @ 22:27:22
URL: http://utlandsmamman.blogg.se/
Postat av: cecce

God morgon:-)

Hoppas du får "sovmorgon" i dag.

Vilken söt liten sockerkaka det blev. Klarade ni verkligen låta bli att äta upp den?



Just att baka brukar vara en populär sysselsättning hos barnen.

Funkar inget annat kan man alltid ta till det.



Hoppas du får en fin dag!

2009-09-08 @ 06:35:34
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Postat av: Lina-Mamma till prinsessan Leja

Va mysigt det ser ut att baka med sin dotter. Det längtar jag oxå till:)



Ps: Den ser jätte god ut!

2009-09-08 @ 07:56:22
URL: http://linalillalina.blogg.se/
Postat av: Mamma Russin

ja det var en söt sockerbagerska..:)



hoppas kakan blev lika god som den ser ut att vara.. :)



ang pannkakorna så gjorde jag vanliga till de övriga i familjen.. :) men de kan säkert äta "mina" med.. :)



kram



2009-09-08 @ 17:16:15
URL: http://enburkrussin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: