Ge mej kraft, energi och styrka!!!!

I vår familj är vi fyra personer. Två vuxna och två barn. Båda barnen har en stark vilja och stor integritet, bra egenskaper tycker jag. Men.....det måste finnas gränser för vad som är rimligt. Hur arg kan ett barn bli?

Siri
som fyllde 3år i mitten av januari har det otroligt jobbigt med sig själv. Inget är bra och inget hjälper. Spelar ingen roll om hon får bestämma själv för då ska hon inte bestämma själv. Hon söker bråk med ljus och lykta. Oftast är det påklädning som är jobbigast. Allt från trosor till ytterkläder har en tendens att vara fel. Hon försöker också bestämma vilken vuxen som ska prata, hjälpa och vara i samma rum som hon. Där går min gräns. Det är ok att vilja ha en viss tröja eller kjol men erbjuder någon sig att hjälpa till tycker jag att lilla fröken antingen får acceptera eller klara sig själv. Blääää för denna trots!!! Det tar så mycket onödig tid och energi.

Vår lilla fröken Ellie har också ett humör som inte är av denna värld. Jag förundras hur någon så liten kan bli så arg. Efter att storasyster kommit iväg till förskolan var det lillasysters tur att bryta ihop. Hon ville inte heller klä på sig men ska man iväg kan det vara bra att ha kläder på kroppen.....

Vi kom efter många om och men iväg på Babysång. Då var det bara glada miner. Inte är hon långsint inte. Sjunga, dansa och klappa händerna det är skoj!!!



♥♥♥


Snart är det dags att hämta Siri. Det blir en lugn eftermiddag i tvättstugan. Tvätta och packa. Imorgon kväll åker hela familjen till Öland.

Ha en fin dag!!!


Postat av: Josse

Jag känner igen allt du skriver om Siri - vi har en otroligt trotsig och bestämd liten kille här hemma....puh, det tar på krafterna och tålamodet. Bara att hoppas att det går över snart :) KRAM PÅ ER!

2010-03-11 @ 14:21:47
Postat av: Linda

Det var helt klart en bra ide... Nu är visserligen den där tavlan ute i hallen faktiskt mest för att det ska synas att vi firar någon den dagen. Men man kan ju ändå göra som du säger...Sen firar vi den som fyller år under dagen med sång, flagga, paket och fika/glass (om dom har med sig).... så ingen missar vem som fyller år.

2010-03-11 @ 15:31:10
URL: http://www.candygirl.nu
Postat av: Therese

Hoppsan, visst är det bra att dom törs säga ifrån, visa lite humör och så men det där lät i häftigaste laget :) Det måste ta på krafterna.

Som tur är har jag glömt hur trotsiga mina var i den åldern, men jag lär säkert få gå igenom det med det nya tillskottet sen igen :)

Kram Therese

2010-03-11 @ 17:03:58
URL: http://www.tess74.blogspot.com
Postat av: cecce

Åh, så frustrerande!!

Jag förstår verkligen att ni har det jobbigt!

Trotsålder är inget roligt.

Tror det är bra att ni är bestämda på vissa punkter och att hon inte har för många valmöjligheter. Låt henne välja mellan två saker så inte valen blir för många och vissa saker bestämmer ni vuxna.



Håll ut!

Det blir bättre!

Vem har hon humör efter? Dej eller:-)?



Hoppas ni får en fin och skön vistelse på Öland!



Kramar!

2010-03-11 @ 17:47:29
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Postat av: Anna

Känner också igen mycket av det du skriver om Siri. har en 3årig kille som oxå är född i jan -07 o en vilja utav dess like... Men är bara att vara bestämd på vissa punkter, som att man har kläder på sig... Men även kunna lägga ner sig i vissa strider.. Allt är ju inte värt att strida om! Men tycker du verkar ha väldigt bra åsikter i frågan och verkar kunna lösa era konflikter bra! men visst tär det på en som förälder...:) oj, det här blev långt! styrkekramar från en läsare som följer ert liv och dagar!

2010-03-11 @ 19:37:29
URL: http://radhusbloggen.bloggagratis.se
Postat av: Linda

Gud så jag känner igen mig, jag tycker det känns som det blir en ond cirkel och att barnen "lär" sig att vara såhär av varandra. De små ser hur den stora är och är då denne som i vårt fall Oscar väldigt bestämd med vad han tycker och berättar det genom att trotsa skrika och hålla på så ja då tror ju de små att det är så man gör och gör lika dant:( Jag kan verkligen slita mitt hår ibland när alla trotsa och lever rövare hela dagen och gärna samtidigt.

Hoppas dina små tjejers trots är snabbt övergående, det är jobbigt för både dem och oss som föräldrar, Kram

2010-03-11 @ 21:46:24
URL: http://uppochnervandahuset.se
Postat av: Malin

Oj vad jag har halkat efter i läsningen märker jag. Fast kul att ha så mycket att läsa på en gång.

Usch och fy va jobbigt att lilla Fröken Nej är tillbaka. :/ Hoppas hon försvinner för gott snart!

Har också börjat märka att min lille filur har temprament som inte är utav denna värld. an blir rent skitförbaskad när man t ex tar något från honom som han inte får ha. Men än så länge är det lätt att lura bort det "tråkiga"



Underbar bild på dig och Ellie! Hon är sockersöt :)

Kram!

2010-03-11 @ 23:35:16
URL: http://malansnyaliv.blogg.se/
Postat av: Johanna

Så härligt med trots ironi

Ha så trevligt på ön :)

Kram

2010-03-12 @ 07:33:25
URL: http://skuggis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: