Hujedamej.....

....kan beskriva gårdagen. Vi svettades, trängdes,åt,skrattade,sprang efter barn,köade och roade oss kungligt :)

Astrid Lindgrens Värld har något för alla åldrar med barnasinne. Siris favorit är fortfarande Pippi. När jag frågade henne vad som var roligast svarade hon "Att se på sjörövarteatern och leka i Pippis hus" Jag förstår henne, jag tyckte det nya Villavillekulla var storslaget. När teatern spelades upp fanns sjörövarskeppet på plats, det dansades, sjöngs och på slutet seglade skeppet iväg. Nackdelen var mängden av människor, vi försökte undvika och gå en "avig" runda men det hjälpte inte. Frampå sena eftermiddagen började det dock lätta upp. Vi gick tillbaka till Villavillakulla strax innan stängning då gick det busa runt i huset. Siri var lite besviken att hon inte fick prata med Pippi men annars var tjejerna helnöjda!



Alla ville rida på Lilla Gubben. Hästen var hög så Micke fick både lyfta upp och hålla ordning på tjejerna.



Här bor Pippi..... Ellie tyckte det var fantastiskt med en så stor lekstuga




Siri och Lova klättrade i Pippis sockerdricksträd




Ellie flyttade in i Tant Bergs hus

Bråkmakargatan var det full rulle. Ellie vaknade till (inte för att hon sovit innan, hon hade bara varit gnällig och inte riktigt förstått  det roliga med alla små hus) Det sprangs ut och in, upp och ner. Jag jagade lilla trollungen, hon gömde sig längst in eller längst upp så svetten rann i mammans panna. Puh, det var en pärs men huvudsaken att barnen har roligt!!!



Siri lekte i konditoriet på Bråkmakargatan. Visst ser de små låtsas kakorna goda ut?!




Becca på besök i "Lilla Kalmar"




Lova och Siri provade att pumpa vatten från brunnen i Katthult.




Siri gjorde som Emil och kröp på plankan mellan husen.




Crille hjälpte Siri prova slipstenen, Ellie vill också gärna vara med




En glass i skuggan. Micke "barnens favorit". Ellie gick efter honom hela dagen. (Just nu är det Siris tur, han hämtade upp henne för en sväng till lekparken medans Ellie sover)

Jag tror vi var runt hela parken. Vi avslutade med ett besök i presentaffären. Där fanns en hel del men Siri och Lova fick välja varsin sak. (Ellie bryr sig inte så mycket om just de sakerna så jag tyckte det var onödigt) Siri köpte pärlplattor med motiv att göra Pippi , Herr Nilsson och Lilla Gubben. Jag får nog hjälpa till lite men det kan bli ett kul minne att hänga på väggen.

På hemvägen stannade vi till i "riktiga" Bullerbyn. Siri och Ellie hade somnat i bilen men Becca, Lova och jag kikade runt. Vi var på höskullen men jag vågade inte hoppa i höet, hihi.



Lova undrade var Bullerbybarnen var.


Vi gick i Astrids fotspår hela dagen. Sista stopp var Mariannelund. Mat i magen på en uteservering med allsång på torget fick avsluta en lång dag. Trötta smutsiga barn och vuxna åkte hemåt i solnedgången.

Kram 
..


Postat av: Linda

Men gud så mysigt. Dit skulle jag vilja åka

2010-07-23 @ 16:10:14
URL: http://www.candygirl.nu
Postat av: Ensamma mamman

O va härligt att få se bilder och läsa om vad ni har gjort. Vi planerar en resa dit nästa sommar och har redan börjat spara pengar. Kram

2010-07-23 @ 22:39:32
URL: http://mittlilla-kaos.blogspot.com
Postat av: Elin - Ett hus till oss

Så kul att åka till Astrid Lindgrens värld, jag längtar tills vi kan åka dit med Ludde. Jag kan tänka mig att alla barn älskar att se sina favoriter live :)



Kram Elin

2010-07-23 @ 23:06:49
URL: http://etthustilloss.blogg.se/
Postat av: Camilla

Åååå,vilken dag ni haft!

Jag bara ÄLSKAR Astrid.

Bara därför gick jag den en mil långa vägen till "Helvetesgapet".

http://cammo69.blogspot.com/2010/07/jag-overlevde.html#comments



För några år sedan var vi och kollade där Lotta spelades in...och Emil.

Jag njöt mer är barnen :)

God morgon!

2010-07-24 @ 08:55:26
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Johanna

Astrid Lindgrens Värld e kul! Får minnen när jag va där som liten. Minns att lillebror köpte en fällkniv i Emils bod. Mamma i bilen: Fäll nu inte upp den.. Lillebror från baksätet 2 sekunder senare: "Aj, det blöder!" haha...

2010-07-25 @ 10:17:44
URL: http://skuggis.wordpress.com
Postat av: Stine

Va mysigt att se sagorna på riktigt :) Jag älskar Astrid Lindgren, även i vuxen ålder :)

Kram Stine

2010-08-26 @ 10:25:50
URL: http://pokerfrugan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: