Arg som ett bi.....

orkade inte skriva något igår efter en händelserik dag med en förskräckligt trist avslutning :( Musten gick helt ur mej, gårkvällen tillbringades på soffan med en bok. Nu från början.

Hela familjen var på utflykt i skogen. Vi gick små backiga stigar. Plockade blåbär och hallon. Ellie åt som sist direkt från marken (även lingon, kan inte smakat så gott) När hon satt och mumsade som bäst flög en geting fram och satte sig under näsan innan vi hunnit vifta bort den har lilla trollungen gnuggat in den i ögat. Ett stick och ett illvrål. Ögat svullnar igen direkt. Ellie är super ledsen. Crille ringer lagläkaren, som svarar någonstans utomlands på semester. Han säger att vi kan avvakta några minuter och se om svullnaden blir värre eller inte men om hon börjar rossla ska vi köra i ilfart till akuten.



Mmmm, vad det är gott med bär!!!




15 minuter efter sticket, ögat har slutat svullna, trollungen börjar lugna sig. Ingen allergisk reaktion, skönt!!!



Spännande att vara i skogen, något som hela familjen gillar!!


Jag satt mest i blåbärsriset och försökte få med oss så mycket bär som möjligt. Resten av familjen lekte kurragömma (läs Siri o Crille) eller åt upp bären. Det vet ni redan vem det var :) Trevligt hade vi förrutom missödet med getingen.





Ellie undrar varför det finns klätterställning mitt i skogen???, haha


Vi tog det lugnt ett par timmar efter lunch. Crille spelade match igår kväll. Tjejerna och jag tog oss uppför backen till Stadsparksvallen. Så här i efterhand förstår jag att vi borde stannat hemma.... men, men. Matchen började kl 18. Vi var i god tid. Matade fåglarna o lekte en stund innan vi gick in. Tjejerna var sugna på korv. Vi gick till kiosken och handlade. Träffade på andra "fotbollsvänner" både till mej och barnen. Det blev mest bus och lek, inte så mycket fotboll. Jag missade varenda mål. När vi gick hemåt, (efter att Ellie stoppat småsten i munnen för tionde gången) stod det 2-1 till hemmalaget. Jippi!!! Spännande men jag kände att det var dags att få de små i säng innan det ballade ur totalt.

Försent!! Siri fick ett bryt precis innan vi kom innanför dörren. Hon skulle sätta sig i vagnen o Ellie puttade bort henne. Så var det igång. Jag har aldrig sett skruttungen så arg. Hon skrek sparkade, slogs, rev mej, bet mej, kastade saker, försökte springa ut. Hon skrämde fullkomligt slag på sin lillasyster som gömde sig bakom spjälsängen med tutten och tigern. Jag antar att hela huset hörde henne, jag har aldrig sett ett barn så arg vad jag kan minnas. Jag var allvarligt talat rädd för att hon skulle skada sig. Idag har jag klösmärken i ansiktet som jag fick när jag för andra gången fångade in henne när hon sprang ut igen. Vad gör man??? Jag kan säga att jag var totalt rådvill igår. När hon väl lugnat sig, var jag så trött, arg och ledsen. Jag har tänkt att det ska bli någon form av konsekvens på detta men jag kan inte  komma på vad som är rimligt.... Skruttungen är 3,5 år, det måste vara något greppbart som förknippas med gårdagen.

(Södras match slutade 2-2, trist)

Idag tar vi det lugnt inomhus, tvätt och städning står på schemat.

Kram


Postat av: Johanna

Getingar e ett jäkla påhitt. De kan sticka mer än 1 gång & ont gör det. Bin sticker bara 1 gång, för de tappar sin gadd & sen dör dom... Annars e det ju trevligt att va i skogen & plocka bär. Jobbigt när ens ungar inte lyder... Hoppas alla e pigga & på bra humör idag!

Kram

2010-08-02 @ 09:45:21
URL: http://www.skuggis.wordpress.com
Postat av: Amanda

Vilken härlig utedag, ja förutom getingsticket då. Stackars liten! :(

Tur att det iaf inte blev någon allergisk reaktion.

Kram

2010-08-02 @ 10:02:24
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: Linda

vilket humör. Hoppas det var en engångsföreteelse....

2010-08-02 @ 10:23:19
URL: http://www.candygirl.nu
Postat av: Frida

Naw stackars lilla trollis :( tur att det inte blev värre iaf, johan är ju superallergisk och fick ett stick förrförra året, han kunde inte gå på säkert 3 dagar, läskigt.



Hoppas ni får en skön innedag och att södra tar 3 poäng på lördag istället, kändes som dom var på g igår ordentligt!

kramis

2010-08-02 @ 11:20:46
URL: http://fridalinnmans.blogg.se/
Postat av: Frida-FantastiskaMamman

Raseriutbrott är svåra när det sker speciellt när barnen är så små som Siri är...jag tror att det viktigaste är att ni samtalar om det du & hon & hon får prata om hur hon kände sig...& att även du berättar för henne hur du kände utan att skuldbelägga henne.

Kramar i massor<3

2010-08-02 @ 11:51:05
URL: http://fantastiskamamman.blogg.se/
Postat av: Frida-FantastiskaMamman

Precis som du skriver är nog det bästa att "bara" lugna henne när hon är arg & ledsen, men när allt lugnat ner sig vilket oftast är dagen efter är det bra att prata om hennes känslor....

Kramar<3

2010-08-02 @ 12:40:38
URL: http://fantastiskamamman.blogg.se/
Postat av: cecce

Oj, vad svårt.

Letar febrilt i mitt pedagogiska register för att försöka komma på vad man kan göra.

Antagligen var hon övertrött. Men det är såklart ändå inte ok att rivas och slåss. Men är man tre och ett halvt år känns det ändå som om honb är för liten för att förstå och ta konsekvenser...Hon kan inte hjälpa det! Hon vet nog inte riktigt vad hon gör???



Förstår att dessa vredesutbrott tar på krafterna. Min yngste son är likadan, men utbrotten kommer mer och mer sällan med stigande ålder. Hoppas det gäller för din lilla tös också.



Hoppas du har en lugn dag idag!

Kramar

2010-08-02 @ 15:46:43
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Postat av: Becksan

Det blir bra i morgon, kan väl höras på förmiddan. Kram

2010-08-02 @ 19:41:15
URL: http://becksan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: