Kvällens middag

Ikväll lagade hela familjen middag tillsammans. Det var riktigt mysigt då det i vanliga fall oftast är jag som lagar själv och Crille (om han är hemma) leker med barnen. Vi bestämde oss för att det ska börjas i tid... Ellie övervakade från barnstolen på tryggt avstånd med en slev i handen. Siri och Crille gjorde pajdeg. Jag fixade fyllningen. Skruttungen fortsatte att blanda och lägga i. Hon sköljde tomater, ruccula m.m, plockade i oliver och fetaost i salladskålen. När hon var färdigt var hon så nöjd och salladen såg supergod ut. Hon är en riktig liten estet.

Ni kanske anar vad vi lagade? Jo, ikväll blev det......




Cathrins kycklingpaj


Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 gram margarin
3 msk vatten

Fyllning:
1 grillad kyckling
Färska champinjoner
1 gul lök
1 röd paprika
1 msk soya
salt
grovmalen svartpeppar
2 dl lättcremefraiche
1 dl mellangrädde
1 dl riven ost


Gör så här: Sätt ugnen på 225 gr. Börja med pajdegen. Tryck ut den i en form och förgrädda 5-10 min. Fortsätt med fyllningen. Bena ur o rensa kycklingen. Skiva champinjonerna o fräs i lite smör i stekpanna, salta peppra. Låt den hackade löken fräsa med och även paprikan en liten stund. Blanda i kycklingen och soyan. Smaka av med salt och peppar. Lägg fyllningen i pajskalet. Blanda cremefraiche med grädde och bred över. Avsluta med osten. In i ugnen 20-30 min.

Servera med en trevlig sallad.


Smaklig spis!!!


Postat av: Sofie

Tack :-)

2009-09-05 @ 21:06:33
URL: http://magstarkt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: