Fröken Nej är tillbaka

Ni som känner oss sen länge vet att vi haft besök lite då och då av fröken Nej. Det är påfrestande för hela familjen när hon bestämmer sig för att hälsa på. Egentligen vet jag inte om det är jobbigast för henne själv eller för mamman eller pappan...

Om ni tycker jag talar i gåtor så handlar det om 2-årstrots. Eller ilska, eller trötthet, eller frigörelse, eller??? Ja, vad vet jag. Jag blir helt slut av dessa utbrott.

Idag var det extremt. Det började när jag skulle hämta Siri på förskolan. Hon var pigg och glad, dagen hade varit superbra men där sprack det. Hon var väl helt slut av alla nya intryck och intensivt lekande. Också tveksamt om hon ätit tillräckligt. Hon blev som förbytt, skulle bara än det ena än det andra. Trillade och slog sig. Ville stanna och äta mellanmål. Skulle följa med en kompis hem. Skulle följa med en annan kompis hem. Tiggde banan av en annan mamma (ja hon får mat hemma och ja vi brukar ha med en frukt på vägen..) Samtidigt skrek hon högt.Jag var gråtfärdig när jag tillsist kom därifrån.

Om det bara räckt med detta....

Vi cyklade hem för mellanmål och Siri verkade piggare. Rebecca hade bjudit in oss på middag. Till  att börja med tänkte jag ringa och lämna återbud men vi gick dit.  Lova och Siri lekte jättebra. Vi fick god pasta och köttfärssås... Ellie försökte som vanligt hänga på de stora. 

Men.... när det var dags att gå hem bröt h-vetet lös. Siri sprang omkring utan kläder och skulle inte gå hem. När vi väl fått på henne vägrade hon sitta i vagnen. Grannarna måste tro jag gjorde illa henne som hon skrek. Helt hysterisk. Fruktansvärt. Måtte denna ilska gå över annars orkar jag inte gå ut själv med båda barnen. 

Tillslut lugnade hon sig och vi tog oss hem.

Jag var så arg... Hon fick kvällsmat, ingen bolibompa, ingen saga utan rätt i säng före 7. Jag förklarade varför och hon verkade tycka det var rimligt. "Förlåt mamma, jag ska inte göra så mer" Jag sa du är mammas älskling, mamma älskar dej! "Jag älskar dej också mamma"

Skönt att allt var utrett innan hon somnade. Det är fruktansvärt att vara arg på och ovän med sitt barn!!! 

Imorgon hoppas vi Fröken Nej har flyttat och Siri är tillbaka!



En annan gång fröken Nej var på besök... Då vilade hon lite i ett skyltfönster, det kan vara tröttsamt att shoppa.

 

Postat av: cecce

Oj, du verkar ha haft en tuff dag! Det där är inte lätt...tycker dock du verkar klara av det bra. Var lugn men bestämd. Tyvärr är risken att man själv också blir hysterisk stor, vilket nog är det sämsta i det läget.

Kämpa på!

2009-08-20 @ 06:31:20
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: